W dniu 28.03.2022 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów znoszące zarówno obowiązek noszenia maseczek, jak i obowiązkową kwarantannę i izolację.
Szczegóły można znaleźć TUTAJ.
Zgodnie z nowymi przepisami, nie ma już obowiązku noszenia maseczek w pomieszczeniach zamkniętych. To zaś oznacza, że od 28 marca w autobusach, pociągach, sklepach, kinach nie trzeba już nosić maseczki. Ale nadal będzie trzeba je nosić w podmiotach leczniczych, np. szpitalach, przychodniach, aptekach.
Przyjrzyjmy się bliżej, co nowe regulacje wnoszą w relacji prawnopracowniczej Pracownik – Pracodawca.
[praca zdalna] Nadal możliwe jest zlecanie pracy zdalnej. Polecenie wykonywania pracy zdalnej możliwe jest na podstawie regulacji związanych z przeciwdziałaniem pandemii covid-19. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem Covid-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych, w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii ogłoszonego z powodu Covid-19 oraz w okresie 3 miesięcy po ich odwołaniu, pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy określonej w umowie o pracę poza miejscem jej stałego wykonywania. Polecenie pracy zdalnej powinno mieć na celu przeciwdziałanie epidemii Covid-19 i być powierzone na określony czas. Na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów, które weszło w życie od 28 marca 2022 r., terytorium Polski jest w dalszym ciągu obszarem, na którym wystąpił stan epidemii; zlecanie pracy zdalnej jest więc dalej możliwe na zasadach wspomnianych powyżej.
[Koniec obowiązkowej kwarantanny i izolacji] Istotną zmianą, również na gruncie relacji pracownik – pracodawca, jest zniesienie obowiązku odbywania kwarantanny oraz izolacji, który wprowadziły przepisy poprzednich rozporządzeń. Do tej pory, w przypadku skierowania pracownika na kwarantannę lub izolację związaną z zachorowaniem lub jego podejrzeniem, pracownik korzystał ze świadczeń chorobowych bez konieczności przedstawienia zwolnienia lekarskiego. Informacja o objęciu pracownika kwarantanną lub izolacją była udostępniana na portalu PUE ZUS na profilu płatnika składek i ona była podstawą do wypłaty świadczenia.
Nowe rozporządzenie pozbawiło mocy przepisy dotyczące obowiązkowej izolacji i kwarantanny. Dla pracowników i pracodawców oznacza to powrót do konieczności przedstawiania zwolnień lekarskich w razie niezdolności do pracy z powodu choroby wywołanej koronawirusem.
Ze zniesieniem obowiązku odbywania kwarantanny oraz izolacji wiąże się aspekt możliwości wykonywania pracy zdalnej przez osoby poddane kwarantannie oraz izolacji. Dotychczas, na podstawie art. 4h i 4ha ustawy o przeciwdziałaniu epidemii, pracownik mógł świadczyć pracę w tej formie za zgodą pracodawcy, a za czas świadczenia pracy otrzymywać wynagrodzenie. Obecnie, w związku z przepisami nowego rozporządzenia, wydaje się, że przepisy te stracą zastosowanie.
Warto pamiętać, że osoby odbywające kwarantannę lub izolację w dniu wejścia w życie omawianych przepisów, zobowiązane są je zakończyć zgodnie z dotychczasowymi zasadami.
Co, jeżeli pracownik zachoruje na Covid-19? Zwracamy uwagę na nieścisłości dotyczące zasad izolacji, które wynikają z wypowiedzi pracowników Ministerstwa Zdrowia – zgodnie z zapowiedziami, lekarz dalej będzie mógł skierować na izolację domową chorego pracownika; o takiej możliwości nie ma jednak mowy w treści nowego rozporządzenia, a izolacja musiałaby zostać zastosowana na innej niż dotychczas podstawie prawnej.
Jana Jaworska, praktyk HR, coach ICC, trener biznesu