Wystąpienia publiczne i prezentacje to dzisiaj codzienność w naszym życiu zawodowym. Dla wielu z nas wystąpienie publiczne jest wciąż jednak dużym wyzwaniem.
Wychodząc przed publiczność ze zdenerwowania mówimy zawile, chaotycznie, bez pomysłu, często nienaturalnie siląc się na dowcip lub przesadnie naukowy / „fachowy” język.
Jak sprawić, by audytorium się w nas zasłuchało, zrozumiało i zapamiętało? Jak wyszlifować tą umiejętność, aby nasz przekaz wywołał zamierzony skutek? Zapraszam zatem w podróż, której celem jest ‘rozpracowanie’ wystąpienia publicznego
Co to jest wystąpienie publiczne?
Wystąpienia publiczne zgodnie z https://en.wikipedia.org/wiki/Public_speaking zwane także oratorium lub oracją, tradycyjnie oznaczały akt przemawiania twarzą w twarz z żywą publicznością.
Wystąpienie publiczne jest niczym innym, jak występem przed odbiorcami, którzy słuchają nas w czasie rzeczywistym. Zarówno na żywo (fizycznie znajdując się w tym samym pomieszczeniu), jak i z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi technologicznych, np. transmisje na żywo.
W naszej praktyce możemy spotkać się z różnymi rodzajami wystąpień publicznych, np. wystąpienia prezentacyjne, demonstracyjne, edukacyjne, perswazyjne.
Jak się przygotować, aby nasze wystąpienie spełniło swój cel?
Dla mnie osobiście wystąpienie publiczne to narracja / opowieść, którą chcę przekazać swoim słuchaczom. Aby być zasłuchaną, zrozumianą i zapamiętaną moja narracja / moja opowieść powinna być prosta, zawierać ważną informację przekazaną w angażujący sposób. Te trzy elementy uważam za kluczowe dla osiągnięcia celu mojego przekazu.
[Prostota przekazu]
Kiedyś wyczytałam, że w latach 60-tych amerykańscy inżynierowie lotnictwa doszli do wniosku, że samoloty muszą być zaprojektowane w tak prosty sposób, aby każdy średnio zdolny mechanik mógł je łatwo naprawić w każdych warunkach. „Keep it Simple, Stupid”– mówiła reguła KISS.
Regułę KISS w zmienionej formule przyjęłam do swoich wystąpień publicznych, a mianowicie: Keep it Short and Simple / Mów krótko i zwięźle. Przemówienie / wystąpienie publiczne, nie może trwać zbyt długo, gdyż uwaga słuchaczy będzie skupiona maksymalnie przez 15 minut. Po tym czasie nawet najwytrwalsi mogą już sięgać po swoje smartfony. A zatem planując swój występ warto wiedzieć, jak rozkłada się uwaga słuchaczy: na pierwsze max 15 i ostatnie max 10 minut zaplanuj najważniejsze treści.
https://www.youtube.com/watch?v=ktjMz7c3ke4&t=4s
Jana Jaworska, praktyk HR, coach ICC, trener biznesu