Obowiązek narzucony na przedsiębiorców i biura księgowe przez Ustawodawcę jest kolejnym wykorzystaniem pozycji dominującej Ministra Finansów bez rekompensaty kosztów i dodatkowo pod groźbą kary. Tak naprawdę wprowadzenie zachcianek MF kosztuje mnóstwo dodatkowej pracy, odpowiedniego uzbrojenia infrastruktury informatycznej przedsiębiorstw i biur księgowych, bez żadnego zwrotu za nakłady pracy i zakupu dodatkowego sprzętu. Pojawiają się tylko wymagania MFco do nowego systemu prawnego w rejestracji i ewidencji podatku VAT, który muszą zaimplementować i spełnić firmy pod groźbą kary. Taki oto nowy porządek prawny…. Szkoda, pozycja przedsiębiorców nadal jest traktowana informacyjnie i represyjnie z naruszeniem ich praw i dobrostanu bez żadnego ekwiwalentu. Państwo narzuciło obowiązek na przedsiębiorców i biura księgowe połączenia systemów prowadzonej ewidencji w formie JPK_VAT oraz deklaracji podatkowych VAT-7/VAT-7K. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami, które funkcjonują w porządku prawnym już od 1 października 2020 r., dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji są zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M (rozliczenie miesięczne) lub JPK_V7K (rozliczenie kwartalne).
Oznacza to, że od 1 października 2020 nie będzie już możliwości składania deklaracji VAT-7 i VAT-7K oraz ewidencji w inny sposób niż w formie nowego JPK_VAT.
Szczegółowe dane do tego projektu poniżej:
Od 1 października 2020 wchodzą w życie przepisy związane z nowym plikiem JPK, które nakładają na firmy kilka nowych obowiązków. W poniższym wpisie są przedstawione 3 ważne zmiany.
1. Obowiązek wpisywania w JPK kodów grup towarów i usług (GTU)
Od 1 października w nowym pliku JPK należy umieszczać GTU dla towarów i usług należących do grup od 01 do 13 (skrócona lista GTU, szczegółowa tabela GTU, zestawienie kodów CN oraz oznaczenia literowe procedur znajdują się na końcu tekstu). Jeśli na jednej fakturze sprzedaży występują różne GTU, to należy wpisać osobne GTU dla każdej pozycji. Obowiązek dotyczy tylko faktur sprzedaży i faktur sprzedaży zaliczkowych – nie ma obowiązku stosowania GTU na kasie fiskalnej (na paragonach), na dokumentach WNT czy imporcie usług. Ważne – refaktura usług również jest objęta obowiązkiem stosowania GTU.
Numery GTU wpisywane będą do pliku JPK – za ich brak lub błędne przypisanie grożą kary 500 zł za każdy błąd. Kara 500 zł za każdy błąd dotyczy również innych pozycji w pliku JPK. US będzie najpierw wysyłał wezwanie do poprawienia pliku i jeśli błąd zostanie poprawiony w wyznaczonym terminie, kara nie będzie nakładana na firmę. Biura rachunkowe są zobowiązane do przepisywania kodów GTU z dokumentów sprzedaży klientów, każdy przedsiębiorca będzie odpowiadał za brak GTU lub błędny numer GTU. W celu uniknięcia pomyłek i kar finansowych z tytułu błędów w zakresie GTU proponowane są następujące czynności:
– zapoznanie się z listą towarów (GTU od 01 do 10) i usług (GTU od 11 do 13), sprawdzenie, czy firma sprzedaje towary z listy / czy świadczy usługi z listy;
– jeśli występuje sprzedaż towarów lub usług z listy – dopisanie do każdego towaru z danej grupy i do każdej usługi z grupy kodu GTU.
W celu wprowadzenia poprawnego numeru GTU do pliku JPK przez biuro rachunkowe konieczne jest umieszczanie GTU w nazwie towaru / usługi tak, żeby numer był widoczny na wydrukowanej fakturze (lub tak jak PKWiU w osobnej kolumnie – ważne, żeby były widoczne na wydruku przy danym towarze / usłudze). Przykładowo GTU 01 to sprzedaż alkoholu. Przedsiębiorca, który ma sprzedaż piwa i sprzedaż wina, przy każdej nazwie piwa i każdej nazwie wina dopisuje GTU 01 (np. Piwo Lech puszka 0,33l GTU 01; Piwo Kozel butelka 0,5l GTU 01). Dla piwa bezalkoholowego nie wpisuje się GTU 01, ponieważ sprzedaż napojów bezalkoholowych to nie jest sprzedaż alkoholu. Tak samo przy usłudze gastronomicznej, w której skład wchodzi np. zestaw obiadowy i wino: nie wpisuje się GTU, ponieważ jest to usługa, a nie sprzedaż alkoholu. Inny przykład: GTU 13 to świadczenie usług transportowych. Firma, która sprzedaje towary np. przez sklep internetowy, wpisuje w pozycji pierwszej towar, w pozycji drugiej usługę transportową. Usługa transportowa nie jest w tym przypadku samodzielną, główną usługą, jest tylko dodatkowym kosztem, więc firma nie wpisuje w pozycji drugiej GTU 13.
Mamy różne sygnały od naszych klientów w zależności od tego, jak bardzo rozbudowany jest dział sprzedaży danej firmy. Przy osobnym programie handlowo-magazynowym, wymagającym wsparcia technicznego i informatycznego, często pomocy przy wpisywaniu GTU udzielają serwisanci / konsultanci / wdrożeniowcy oprogramowania (głównie chodzi o sytuacje, kiedy towarów jest bardzo dużo, np. kilkaset rodzajów piwa, kilkadziesiąt rodzajów wina – wtedy nadawanie kodów GTU odbywa się zbiorczo). Czasem kody GTU wpisują informatycy, czasem osoby z działu sprzedaży, a czasem sami przedsiębiorcy. Jest to często uzależnione od tego, jak bardzo są rozbudowane bazy sprzedawanych towarów i świadczonych usług. Na pewno powinny przy wpisywaniu GTU uczestniczyć osoby, które wystawiają faktury sprzedaży w firmie.
2. Obowiązek wykazywania dokumentów zakupu w pliku JPK wg daty otrzymania faktury zakupowej / kosztowej, nie wg daty wystawienia
VAT naliczony może zostać odliczony dopiero w momencie otrzymania faktury. US może kontrolować daty otrzymania faktury – szczególną uwagę należy zwracać na przypadki, gdy dokument wystawiony w ostatnim dniu miesiąca został wysłany pocztą również w ostatnim dniu miesiąca lub w następnym dniu, a nabywca wpisał jako datę otrzymania datę wystawienia. Faktury elektroniczne wysłane drogą mailową będą miały jako datę otrzymania datę wpływu maila.
Przedsiębiorcy mogą ustalić w porozumieniu z biurem rachunkowym dwie możliwości:
– wpisywanie na każdej fakturze daty otrzymania faktury – rozwiązanie możliwe przy niewielkiej ilości faktur lub w sytuacji, gdy w firmie jest osoba odpowiedzialna za rejestrowanie poczty przychodzącej / dokumentów / faktur;
– wpisywanie daty otrzymania faktury tylko na fakturach, które zostały odebrane w późniejszym terminie niż data wystawienia. Biuro rachunkowe będzie wtedy traktować faktury bez wpisanej daty odbioru jako odebrane w dacie wystawienia. Do potwierdzenia takiego ustalenia pomiędzy przedsiębiorcą a biurem rachunkowym konieczne będzie spisanie oświadczenia przez osobę reprezentującą firmę, poniżej przykładowa forma oświadczenia:
„Informuję, że w firmie …. (nazwa firmy, NIP firmy) data wystawienia faktury kosztowej jest jednocześnie datą jej otrzymania. W przypadku odbioru faktury kosztowej w dacie późniejszej niż data wystawienia zobowiązuję się do wpisywania odręcznie faktycznej daty wpływu dokumentu” (data: 30.09.2020, podpis kierownika jednostki / właściciela / zarządu).
3. Obowiązek oznaczania procedur podatkowych
Oznaczenia literowe procedur podatkowych mogą być nanoszone ręcznie / w postaci maila do biura rachunkowego / wpisywane na fakturze w uwagach / jako dodatkowy opis. Rodzaje transakcji wraz z oznaczeniem literowym przedstawione są w tabeli poniżej. Przedsiębiorcy powinni zapoznać się z wymienionymi rodzajami operacji sprzedaży i zakupu w celu ustalenia, czy w przedsiębiorstwie występują poszczególne transakcje. W tabeli procedur, która jest umieszczona na końcu tekstu, poniżej każdej transakcji została dopisana pełna treść przywołanego artykułu z ustawy o VAT.
I. skrócona lista GTU
Dostawa towarów (kody GTU 01 od 10):
GTU_01: napoje alkoholowe – alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym. Wyrobami pośrednimi w rozumieniu tej ustawy są wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2 % objętości, lecz nieprzekraczającej 22 % objętości, objęte pozycjami CN 2204 (wino ze świeżych winogron włącznie z winami wzmocnionymi, moszcz gronowy, inny niż objęty pozycją 2009), 2205 (wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron, aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi) i 2206 00 (pozostałe napoje fermentowane np. cydr, perry,i miód pitny, sake, mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone) z wyjątkiem wyrobów określonych w art. 94 (piwo);
GTU_02: benzyny silnikowe i lotnicze z wyłączeniem benzyn lakowych i przemysłowych, gaz płynny, oleje napędowe i opałowe, biopaliwa ciekłe itp. (pełen katalog towarów wraz z kodami CN znajduje się w art. 103 ust. 5aa ustawy o podatku od towarów i usług);
GTU_03: olej opałowy w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym oraz olej smarowy, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła);
GTU_04: wyroby tytoniowe i susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym;
GTU_05: odpady określone w poz.79-91 załącznika nr 15 ustawy o VAT w tym m.in. wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające, odpady szklane, odpady z papieru i tektury, odpady z tworzyw sztucznych, pozostałe odpady gumowe, odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal, niebezpieczne odpady zawierające metal, odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne, surowce wtórne metalowe, surowce wtórne ze szkła, z papieru i tektury, z tworzyw sztucznych, z gumy;
GTU_06: urządzenia elektroniczne oraz części i materiały do nich wymienione w poz.7-9, 59-63, 65, 66, 69 i 94-96 załącznika nr 15 do ustawy o VAT w tym m.in. tonery bez głowicy drukującej do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, kasety z tuszem bez głowicy do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, folia typu stretch, komputery i pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, dyski twarde HDD, dyski SSD, telefony komórkowe w tym smartfony, konsole do gier wideo (w rodzaju stosowanych z odbiornikiem telewizyjnym lub samodzielnym ekranem) i pozostałe urządzenia do gier zręcznościowych lub hazardowych z elektronicznym wyświetlaczem – z wyłączeniem części i akcesoriów, aparaty fotograficzne cyfrowe i kamery cyfrowe, procesory, kasety z tuszem i głowicą drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych, tonery z głowicą drukującą do drukarek do maszyn do automatycznego przetwarzania danych;
GTU_07: pojazdy oraz części samochodowe o kodach wyłącznie CN 8701–8708 oraz CN 8708 10 (ciągniki inne niż wewnątrzzakładowe, pojazdy silnikowe do przewozu dziesięciu lub więcej osób razem z kierowcą, samochody i pozostałe pojazdy silnikowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż te objęte pozycją 8702), włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, pojazdy silnikowe do transportu towarów, pojazdy silnikowe specjalnego przeznaczenia, inne niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów (na przykład pojazdy pogotowia technicznego, dźwigi samochodowe, pojazdy strażackie, betoniarki samochodowe, zamiatarki, polewaczki, przewoźne warsztaty, ruchome stacje radiologiczne), podwozia wyposażone w silniki, do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, nadwozia (włączając kabiny), do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705, części i akcesoria do pojazdów silnikowych objętych pozycjami od 8701 do 8705. Obowiązek umieszczania kodu GTU 07 nie dotyczy usług naprawy pojazdów w skład których wchodzą części samochodowe;
GTU_08: metale szlachetne oraz nieszlachetne wymienione w poz 1-3 załącznika nr 12 do ustawy o VAT oraz w poz. 12-25, 33-40,45,46,56 i 78 załącznika nr 15 do ustawy w tym m.in. wyroby płaskie walcowane na zimno i na gorąco, pręty walcowane na gorąco i ciągnione na zimno, kształtowniki ze stali stopowej i niestopowej, srebro, złoto, platyna – nieobrobione plastycznie lub w postaci półproduktu lub w postaci proszku, złoto i srebro, platerowane platyną, nieobrobione inaczej niż do stanu półproduktu, aluminium nieobrobione plastycznie, odpady i złom metali nieszlachetnych, części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota, srebra i platyny, tj. niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części biżuterii, w tym pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym,
GTU_09: – leki oraz wyroby medyczne – produkty lecznicze, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne objęte obowiązkiem zgłoszenia, o którym mowa w art.37av ust.1 ustawy Prawo farmaceutyczne, zawarte w wykazie produktów leczniczych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych zagrożonych brakiem dostępności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ogłaszanym przez Ministra Zdrowia w drodze obwieszczenia,
GTU_10: budynki, budowle, grunty (jako towary, wyroby i środki trwałe). Oznaczenie należy stosować również do leasingu finansowego budynków, budowli i gruntów oraz do sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu, przekształcenia prawa wieczystego użytkowania na własność i ustanowienia prawa wieczystego użytkowania gruntu.
Świadczenie usług (kody GTU od 11 do 13)
GTU_11: usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji gazów cieplarnianych,
GTU_12: usługi o charakterze niematerialnym:
a. doradcze (w tym doradztwo prawne i podatkowe, doradztwo finansowe, doradztwo związane z zarządzaniem): PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.10.11, 69.10.12, 69.10.13, 69.10.14, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19,
b. księgowe: PKWiU 69.20.2,
c. prawne: PKWiU 69.1,
d. zarządcze: PKWiU 62.03.11, 62.03.12, 63.11.12, 66.11.19, 66.30.11, 66.30.12, 68.32.11, 68.32.12, 68.32.13, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1,
e. marketingowe: PKWiU 73.11.12,
f. firm centralnych: PKWiU 70.1,
g. reklamowe: PKWiU 73.1,
h. badania rynku i opinii publicznej: PKWiU 73.2,
i. badań naukowych i prac rozwojowych: PKWiU 72,
j. usług szkoleniowych: PKWiU 85.
GTU_13: usługi transportowe i gospodarki magazynowej usługi transportowe i gospodarki magazynowej – sekcja H PKWiU 2015 symbol ex 49.4, ex 52.1.
49.41 Transport drogowy towarów
49.42 Usługi związane z przeprowadzkami
52.10 Magazynowanie i przechowywanie towarów
II. szczegółowa tabela GTU
Szczegółową tabelę GTU można znaleźc tutaj: Tabela kodów GTU
III. zestawienie kodów CN
Szczegółową listę kodów CN można znaleźć w dokumencie Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1998 z dnia 20 września 2022 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej
Przygotowała mgr Anna Dynak